De Koreaanse autoproducent Hyundai heeft eind oktober twee conceptversies onthuld van een truck de op waterstof kan rijden.

Tijdens een autoshow in de Verenigde Staten introduceerde Hyundai een conceptversie van de waterstoftruck HDC-6 NEPTUNE en een bijbehorende aanhangwagen, de HT Nitro ThermoTech.

Dat Hyundai voor zware voertuigen kiest voor aandrijving op basis van waterstof, heeft volgens het bedrijf te maken met relatief hoge actieradius én de snelheid van bijvullen.

Met behulp van waterstof kun je in een brandstofcel elektrische energie opwekken die vervolgens een elektromotor kan aandrijven. Dit is een ander concept dan elektrische auto’s die werken met accu’s die in het voertuig zijn geplaatst.

Vooral bij grotere voertuigen zoals trucks heeft het installeren van accu’s als nadeel dat deze relatief veel ruimte innemen en slechts een beperkte actieradius kunnen bieden.

Volgens Hyundai biedt het concept van de waterstoftruck een blik op "de toekomst van het transportwezen".

Het gebruik van waterstof als energiedrager is een schoon alternatief voor fossiele brandstoffen en kan dus bijdragen aan het terugdringen van broeikasgassen die vrijkomen bij traditionele verbrandingsmotoren.

Een uitdaging is wel dat waterstof niet vrij beschikbaar is op aarde en uit andere stoffen gewonnen moet worden. Bovendien vergt het gebruik van waterstof in het transportwezen het opbouwen van een compleet nieuwe infrastructuur.

De Koreaanse autoproducent wil vol inzetten op een toekomst met waterstof en kondigde in december 2018 aan 6,4 miljard dollar te investeren om de waterstoftechnologie in verschillende soorten voertuigen te implementeren.

Hyundai wil zijn waterstoftruck graag in de VS op de markt brengen en zoekt nog naar partners die een ecosysteem voor waterstof willen ontwikkelen.

Bekijk hieronder wat Hyundai tot nog toe bekend heeft gemaakt over zijn waterstoftruck, die mogelijk een concurrent wordt voor de elektrische truck die Tesla ontwikkelt:


De HDC-6 Neptune concept-truck heeft een strak, futuristisch uiterlijk.

Foto: Hyundai Motor Company

De truck heeft een speciale aanhangwagen die Hyundai samen met het bedrijf Air Liquide heeft ontwikkeld.

Foto: Hyundai Motor Company

“De brandstofcel gaf ons de kans om het ontwerp en de indeling van de truck grondig te moderniseren”, zegt hoofdontwerper Luc Donckerwolke van Hyundai in een verklaring.

Foto: Hyundai Motor Company

Hyundai spreekt bij zijn waterstoftruck over eenheid van vorm en functionaliteit, gebaseerd op een 'holistische' benadering. De luchtspleten voor de koeling lopen langs de hele onderzijde van de truck voor een betere doorstroming.

Foto: Hyundai Motor Company

Zo ziet de cabine er van binnen uit.

Foto: Hyundai Motor Company

De speciale aanhangwagen, de HT NitroThermo, is zo ontworpen dat de CO2-voetafdruk 90 procent lager is dan bij traditionele trucks. Voor de koeling is een speciaal systeem ontworpen.

Foto: Hyundai Motor Company

Het dak en de zijstukken bestaan uit één stuk materiaal op basis van polymeren met een versterkte vezelstructuur. Hierdoor is de laadruimte lichter én sterker en kan de binnentemperatuur makkelijker constant blijven.


De aanhangwagen kan heel goed gekoelde producten vervoeren. Ook als de motor uitstaat, kan er voor maximale koeling worden gezorgd via een apart koelingssysteem.

Foto: Hyundai Motor Company

LEES OOK: Private lease: elektrische auto of benzine? Dit kosten auto’s in verschillende segmenten, inclusief tanken of opladen